Regn

Det regnar. Det verkar äntligen som om Vancouver börjar visa sig från sin rätta sida. Det var nästan så att jag börjat tröttna på allt glassande i solen. Skönt att slippa det gisslet. Är förresten löven mer höstiga hemma än här? Enligt mina informatörer verkar det åtminstone vara betydligt varmare i lönnlövslandet. Appropå lönnlöv så finns det ganska många lönnar här. Ibland ser man också folk som går runt i delar av sin hockeyutrustning. Det finns även hockeyspelare på femdollarssedlarna.

Förresten så verkar det som om jag har ett midterm på måndag. Dags att börja ta i ordentligt med plugghandskarna... Härligt!

Racoons!!

Just ja! I Onsdags var jag på en pub som till det yttre var väldigt lik V-dala. Då kom plötsligt fyra stycken tvättbjörnar och klättrade upp i ett träd. De bråkade lite däruppe och sedan klättrade de över på pub-taket och försvann.

En helt vanlig dag i Vancouver. Inga konstigheter.

I helgen drar jag till Seattle i US and A!!

Nysurfad!

Back from my weekend of awesomeness!!

Om någon missat det har jag återigen spenderat helgen surfandes och campandes i Tofino. Denna gång genomfördes resan i regi av UBC Surf Club. Om folk åker någonstans i nordamerika så tar de bilen. Alltså åkte vi bil. Jag åkte med en brittisk kille vid namn Tommy som arbetade som gruvingenjör i Vancouver och mest hängde med för att vara chaufför och för att överraska sin flickvän som var på kurs ute på Vancouver Island. Övriga passagerare var Lina från Lund och Connor från Östra Kanada. Det mest anmärkningsvärda med själva resan var den fantastiska vyn från färjan.

Väl framme i Tofino möttes vi av ett härligt uppfriskanda spöregn som dock gav med sig under natten. Uppförandet av tälten i kolmörker och regn var emellertid inte helt trivialt kan jag meddela. Efter frukost, brädhyrning och en felkörning på omkring 3 mil stod vi tillslut på stranden peppade till tusen! Eftersom det gick så bra förra/första gången jag surfade hade jag bytt ner mig en brädstorlek. Det visade sig att denna bräda inte var lika lätt att bestiga som pråmen jag hyrde första gången. Efter ett antal vurpor lyckades jag till slut stå på några riktigt sjyssta vågor. Vilken känsla. Awesome! På lördag kväll hade vi sedan ett trevligt samkväm med hamburger- och korvgrillning. Umgänget var alldeles eminent med massor av sköna människor. Kvällen avslutades sedan nere på stranden där den fantastiska stjärnhimlen samt ett par eldkonstnärer beskådades.

Vi hann även med att surfa flera timmar på söndagen innan det var dags för hamfärd. Det var mycket folk som skulle lämna Vancouver Island så vi fick vänta på färjan i flera timmar. Tiden där fördrevs bland annat med korvgrillning på parkeringen. Det var en extremt trött och extremt lycklig Mats som trillade i säng efter 1 på natten.

Tofino

Nu åker jag och surfar. Tar med min nya sovsäck och ett fantastiskt glatt humör. Inga konstigheter. Hörs på måndag.

Surf's up!

Skolstart, kurser och sommarväder

Förlåt!
Jag har haft hemskt mycket att göra och bloggandet har tyvärr blivit rejält försummat.

Nu har hur som haver skolan äntligen(?) börjat. Jag har blivit tvungen att revidera mina ursprungliga kursval ett par gånger om. Först var det bland annat tänkt att jag skulle läsa en kurs i den ädla läran om elektomagnetism. Tyvärr visade sig kursen vara lite väl teoretisk för mig. Föreläsningarna hölls dessutom på engelsk-ryska vilket inte riktigt är min kopp av te. Även HVAC-kursen (heating, venting and ac) som jag tar hålls på bruten engelska. Den verkar dock vara på lagom nivå och dessutom riktigt rolig så den är en keeper.

De kurser som jag är registrerad på nu och som jag förhoppningsvis kommer att behålla under resten av terminen är: HVAC, Environmental Science, Critical and Logical Thinking (en förstaårs filosofikurs) och Social Interaction (en andraårs sociologikurs). Upplägget här är verkligen annorlunda jämfört med det som jag läst tidigare hemma i Sverige. Det är mycket mer fortlöpande arbete med assignments till höger och vänster. I environmental-kursen ska vi tex som en del i examinationen lämna in anteckningar FÖRE varje sammankomst.

Men nu ska ni inte tro att jag bara varit i skolan sista tiden. Nej, nej! Det har nämligen varit en rejäl värmebölja i Vancouver vilket fick till följd att helgen spenderades på beachen. Har jag förresten nämnt att stranden nedanför campus är en nudiststrand (bildbevis nedan)? Jag har också hunnit med att spela en del tennis, köpa gymkort och simma några vändor i simhallen. Mitt mål är att bli undantaget som bekräftar regeln angående fetknoppar i Nordamerika!! Jag har också hunnit titta på VM-kval och skrika mig hes efter Zlatans galna sista minuten-mål.

Notera bakgrunden

Till helgen ska jag på en ny surf-tripp till Tofino. Denna gång i regi av UBC surf club. Vi ska bila dit och tälta på camping. Har stora förhoppningar på att det kommer bli en grym helg och att jag kommer att lära känna många sköna människor.

Inflyttning och första dagarna på UBC

Har inte skrivit något på ett tag och ber ödmjukt om ursäkt för detta, tiden har helt enkelt inte räckt till. Efter en svettig hemfärd från Tofino där jag satt på solsidan i en dåligt ventilerad Greyhound-buss är jag nu Vancouver-bo på riktigt. Mats Crona residerar numer i rum 2 i 2662 Fairview Crescent. Jag hade tänkt knäppa lite bilder på mitt fräscha crib men känner mig inte särskilt motvierad till detta just nu, den som väntar på något gott...

Det visade sig att köket var helt tomt på köksprylar och eftersom jag är utan lägenhetskamrater fram till 5 sep var jag tvungen att skaffa mig en egen uppsättning. Tur då att Vancouver har två st IKEA-butiker! Så härom dagen begav sig Team Sweden till IKEA som såklart låg på Sweden Way. Givetvis åts det köttbullar med gräddsås. Det var dock lite surrealistiskt att bli serverad köttbullar av kineser som uppenbarligen hade väldigt dålig koll på hur denna eminenta rätt skulle serveras. Två pyttesmå potatisar och en miniklick lingonsylt till femton bullar är inte okej!

Eftersom inte skolan börjat än har det varit rätt slappa dagar där jag ändå försökt göra lite vettiga saker såsom fixa med mina kursregistreringar och så vidare. Börjar få rätt bra ordning på kurserna nu. I förrgår blev det volleybollspel på nudiststranden och denna gång hade jag mer tur med nudisterna. Det var ett gäng äldre herrar som hängde(!) där och bland annat utförde en del nakenkroppsarbete då de fick för sig att en jättestor stock skulle flyttas.

Igår var det tänkt att en billig bättre begagnad hoj skulle inhandlas. Tyvärr hittade vi bara affärer där skitcyklar såldes till skitpriser så cykelköpet får vänta. Däremot impulsköpte jag ett tennisracket och de två sista dagarna har jag spelat lika mycket tennis som jag gjort i hela mitt tidigare liv (2 ggr). Jag har också hunnit med att arrangera ett riktigt trevligt samkväm i min lägenhetsgrannefria lägenhet.

Idag började GALA som är en form av nollning/mottagning för nya studenter på UBC. Mer om detta senare.